Rör eller inte

I onsdags åkte Peter iväg till öronmottagningen med Theo. Men självklart så blev Theo totalt hysterisk så det gick ju inte alls för dom stackarna att kolla hans öron. Han är ju inte lite stark heller gossen även om man försöker hålla fast honom. Det gick bara inte....
Men efter att ha berättat hela historien om hans återkommande öroninflamationer mm så gav läkaren rådet att operera in rör i öronen. Vi har fått en telefontid med läkaren på torsdag och till dess måste vi ha bestämt oss hur vi vill göra.

Det känns jäkligt overkligt att lägga min gosse på ett operationsbord och söva honom...... Och inte roligt alls.
Jag vet att jag kommer gråta floder om jag ska sitta hos honom. Och känner väl att jag igentligen inte klarar det, men vill inte lämna honom heller. Han är ju så liten!!! Har läst en massa om det här på morgonen. Och vad jag kan läsa så ska det vara en lätt operation som inte tar mer än 10 minuter.

Röret ska tydligen ramla ut av sig själv efter ungefär 1-1½ år och då läker trumhinnan ihop av sig själv. Och i dom flesta fall har örat repat sig så pass att man inte ska behöva få återkommande öroninflamationer mer. Oftast behöver man bara göra en röroperation.
Och enligt läkaren så väntar många föräldrar med operationen i hopp om att det ska bli bättre själv. Och i flera fall väntar man för länge och barnets hörsel blir nedsatt.

Så..... Känslan säger mig att det kanske är bäst att göra detta nu. Och han blir av med rören om ett par år och kanske förblir frisk. Bättre det än att vänta och utsätta honom för fler.
Men... sen kommer bilden att behöva söva min lilla gosse!! Usch.. :-(

Så svårt....



Kommentarer
Postat av: Louise

En kompis dotter gjorde den här op för ett tag sen och det har redan blivit MYCKET bättre.

Jag hade själv rör i öronen när jag var lite och sen lite äldre.. tycker definitivt du ska satsa på det! Visst.. jobbigt med sövning o så men med tanke på allt lidande du spar honom i framtiden så är det ju värt det :)

2010-12-06 @ 08:09:29
Postat av: Petra

Det kommer att gå toppen. Våra äldsta har gjort det när hon var ca 2 år och visst var det jobbigt men det gick så fort, ca 5 min och sen var hon klar. Tog mandlarna för något år sedan också och det var också väldigt jobbigt att se sin lilla tjej bli sövd, men samma ska där, gick hur bra som helst. Det är absolut värt det, så dom slipper alla onda öron. Vi har inte haft en enda inflammation på dessa 5 år

2010-12-06 @ 08:09:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0