Nu är det lite tungt faktiskt...

Vår lilla sötboll har blitt 5 veckor och 1 dag gammal :-D
Han väger nu stolta 4854 gram och är ståtliga 58 cm lång. Grabben har alltså växt 2 cm på 1 vecka!! Inte undra på att han är grinig om dagarna ibland. :-P

Tyvärr så är det lite tunga tider nu.Sen ett tag tillbaka så äter Theo varje timma på natten och även på dagen oxå ibland.
Det känns inte som jag gör annat än att amma. På dagarna funkar det ju, det är okej. Men på nätterna.... Jag hinner inte somna om mellan amningarna så vissa nätter är jag vaken flera timmar och sover kanske som mest ett par timmar sammanlagt under natten. Nu börjar det bli riktig slitigt och tårarna är nära på mornarna när jag vaknar och har ont i kroppen av trötthet.
Vi har pratat med barnmorskan ett par gånger och fått lite tips. Ge nappen istället för mat, inte prata och gulla på nätterna och ha mörkt och tyst och visa på att det är natt. Men inget funkar....
Enligt barnmorskan ska han kunna sova 3-6 timmar i sträck nu när han är såhär stor. SAY WHAT!!! jag som max sovit 2 timmar i sträck. En BRA natt!!
Nu har vi blivit desperata eftersom jag inte klarar att inte få sova så länge till. Så nu börjar operation ersättning.

Vi skulle ge ersättning på flaska för att se hur mycket han igentligen åt varje gång. Det skulle ges till kvällen för att vi kanske skulle få sova lite längre oxå. För ersättning ska vara fetare och dom klarar sig längre på det.
Jag ammade honom sista gången kl 23 och då sov han fram till 1.30. Åt och somnade om för att sedan vakna 2.30 igen. Jag såg en natt av ammande varje timma framför mig och fick ångest.
Peter gick ner och värmde en flaska ersättning och matade honom. Gick väl sisådär... han sov bara drygt 2 timmar på det. *suck* Och efter dom två timmarna åt han varje timma igen fram till 7.30 när han vaknade för dagen. Bara å kvickna till å hinka några koppar kaffe för att klara dagen.

Eftersom jag verkligen verkligen vill amma honom och inte börja ge en massa ersättning så provar vi något annat nu istället. Nu ammade jag honom först så länge han ville. Tills han började streta och skrika som han brukar göra....
Sen gav vi honom ca 30 ml ersättning efteråt. Då blev han mätt och belåten och slocknade skönt i soffan här :-)
Det skär i hjärtat att inte kunna ge honom mat så han klarar sig..... Men jag orkar heller inte med att inte få sova alls på nätterna. Så vad ska man göra.... Vi får prova oss fram och se hur det funkar.

Nu vaknar vårt lilla hjärta. Å han är så underbart vacker! Han ler åt oss varje dag nu :-) Ska försöka fånga ett leende på ett kort så ni får se :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0