Vicken röta!

Precis så olägligt som det kan bli så fick jag världens tandvärk på självaste julafton. Jag hade så ont så jag ville helst bara gå och lägga mig. Tänk att inte få äta av den där goda maten och umgås med familj.. :-(
Jag kunde inte förstå hur jag kunde ha tandvärk, har aldrig haft det i hela mitt liv. Efter ett ihärdigt masserande på tandköttet med en mjuk tandborste plus två alvedon så gick det till slut över. Men det ilade ordentligt....
Vi kom fram till att jag förmodligen tappat en lagning. *suck*

Igår var jag då alltdå hos tandläkaren för att kolla upp det här med "den tappade lagningen".
Fick träffa en jättegullig tandläkare som var i min ålder och oxå väntade barn :-)
Hon kastade upp en röntgenbild på min tand och visade ett hål som såg ut att ta upp halva tanden!!!!!
Panik!!!!! Hålet hade bildats UNDER en lagning :-S  HUR är det ens möjligt!? Tydligen var det vanligt enligt henne. Det räcker med en liten glipa i lagningen så är tydligen detta det perfekta stället att gräva ett hål på....
Men inte nog med det! Hon visade att hålet gick så långt ner som 0.8 mm ifrån roten på tanden. ÄNNU MER PANIK!!
Jag som aldrig gjort en rotfyllning i hela mitt liv!!!
Hon kunde inte garantera att det INTE skulle bli nån rotfyllning. Men hon skulle göra sitt bästa för att undvika det och laga det som vanligt denna gång. *puh*
Jag började svettas och såg mig själv bli liggandes i den där stolen den närmsta timmen pinandes,,, Eftersom det var jättehålet mange så antog jag att det skulle ta låååång tid.
Men... det gick faktiskt jättefort å borra till min förvåning. Klart det inte är kul å ligga där, men det här va faktiskt inte så farligt.
Jag kom överlevandes därifrån :-D Så nu är det bara å hoppas på att den där attans roten inte blev påverkad så det måste göras en rotfyllning ändå. Håller alla tummar å tår jag har!!!



Kommentarer
Postat av: Johan

Kommer du ihåg att jag sa det på julafton!! :D jag är ju typ en hobby-tandläkare haha!

2009-01-11 @ 14:32:53
URL: http://johanfrisk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0