BM besök nr 2

Idag var det dags att besöka barnmorskan igen :-) Det var ju ganska länge sen nu, senast när jag var i V 12 bara. Och nu är jag ju i V 24.
Bm: OJ! Här har det hänt grejjer.
Jag: Mjo... Det har ju de...

För dom som inte vet det så innebär det väldigt mycket stick när man är gravid. Varje gång man går dit så blir man stucken med en nål. Stackars stackars mig... :-P
Förra gången i V 12 tog hon först blodprov på mig för att kolla röda hund och HIV.
Sen stack hon mig i fingret för å kolla järnvärde och blodsocker.
Sen får man ställa sig på den där hemska saken som talar om hur många kg man väger.... :-S Huvvua!!!

Denna gång slapp jag undan blodprov. Behövde bara stickas i fingret och ställa mig på den där hemska vågen.
Allt såg jättebra ut. Förutom att jag fortfarande hade för lågt järnvärde. Så nu har jag fått order att köpa blutsaft och dricka. Har hemska minnen från det jag var liten och mamma försökte tvinga i mig blutsaft för att jag var så trött jämt.
Luktade kräk och smakade kräk! Får se om jag klarar det..... Jag LÄR väl antar jag.
Klarar Rasmus å dricka vråläcklig penicillin och hostmedicin i två veckor så ska väl jag klara det här antar jag... hmm...

Mina värden såg iallafall ut såhär:

Blodtryck: 120/65 (jättebra enligt bm)
Blodsocker: 4.4   (även det jättebra enligt bm)
Järnvärde: 118    (inge vidare... men ändå en ökning från 109 till 118)
Vikt: +4 kg            (enligt bm ja, men enligt mina beräkningar så är det +7 kg!!! )
Magen: 25            (För stor för tiden enligt bm.... Hmfr!!!)
Bebis hjärtljud: 152 slag/min   (underbara ljuvliga ljud )

Det va iallafall jättemysigt att få höra lillkillens hjärtljud :-) Nu är nästa besök inte förräns i V 29. Det är ju ett tag dit. Längta!

Kommentarer
Postat av: Kristin

Blutsaft är ju mumma! Mmmm:-)

2009-02-19 @ 15:03:03
Postat av: Petra

Om du vill kan vi ta en blodöverföring från mig! :) Men faktiskt.. 118 lät ju helt normalt?? Eller? som jag fattat det så är det normala mellan 80 och 100 för tjejer.. men man kanske bör ha mer när man är med barn. Jag hade iaf 140-150 nånting sist så :P bara att ta för dig! ;)

2009-02-19 @ 16:28:27
URL: http://pbjelke.blogg.se/
Postat av: Eken

Hmm.. Det är väl så att man ska ha ungefär en 130 kanske när man är gravid. För man förlorar en hel del under förlossningen. Så det är därför man ska bygga på före. men ja.. vet inte. TROR det iallafall.

2009-02-19 @ 17:19:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0