Det här kommer jag få skit för

Men jag har fanimej rätt till en egen åsikt. Och det här är min!. Jag är så förbannat jävla ASTRÖTT på att höra det här tjatet om genus hit och genus dit. kan någon tala om för mig varför, VARFÖR det är så satans viktigt att tjejer ska leka med bilar och killar med dockor??!!

Jag är uppvuxen med tre äldre bröder och hade alla chanser i världen att bli en pojkflicka. Det praktiskt taget svämmade över med bilar och traktorer mm. Sure... jag provade säkert brumma lite med dom där små bilarna ibland. Men ända från jag föddes var jag en riktig lite prinsessa. Jag ville ha dockor och prinsesskläder. Och det bästa jag visste var att sätta på mig mammas gamla brudklänning och spegla mig i timmar.
Och samma sak är det med vår lilla Agnes. Hon är så tjejig man bara kan vara. Trots att hon drunknar i leksaker som Rasmus och Theo har. Dom första egna sakerna fick hon när hon fyllde 1 år. och japp, även hon har provat en och en annan bil. Men nä, hon har sitt eget lilla sätt. Hon tycker om att sitta och bygga med sina små tygklossar. Eller titta i en bok. Hon tycker om när man sätter på henne fina klänningar och kjolar. För då börjar hon strassa runt, snurra och visa upp sig. Hon gillar att stå framför spegeln. se söt ut och le åt sig själv :-)

Och vet ni varför?! Därför att hon är FÖDD till flicka!? Flickor och pojkar är olika, har alltid varit olika och kommer alltid vara olika. PUNKT JÄVLA SLUT!!! Varför är det så svårt att förstå? Varför kan inte pojkar bara få vara pojkar och flickor vara flickor?!
Det är en sak att introducera lite olika leksaker för pojkar och flickor. Men det gör man väl naturligt när dom är små tyckre jag. När dom är riktigt små tycker jag inte det finns så mycket just pojkiga eller flickiga saker.
Men när det börjar härjas med att man inte ska klä sina flickor i rosa och pojkar i blått utan tvärtom istället bara för att. Nä... jag vet inte.

Men helt ärligt är jag så jävla trött på det här tjaffset.
Och nu har det dykt upp på Rasmus skola oxå. På föräldramötet idag satt det förståss två genushäxor i mängden och liksom vifftade yvigt med armarna för att få säga sitt. Om att genus är minsan jätteviktigt och det måste lärarna förstå. Dom måste minsan ta sitt ansvar i det här och visa pojkarna dockorna oxå!
Behöver jag säga att det brann till för mig. Jag fick sitta och bita mig i tungan rejält för att inte säga nått. Och Tommie fick säga åt mig att skärpa till mig.

För det är ju faktiskt såhär. Att jag är av en helt annan åsikt än henne. Och min son går oxå på den här skolan. Så min åsikt borde vara lika viktig som hennes. Och ingen jävel ska visa min 9 åring en låda med dockor som det ska lekas med.

Nån kommer bli jättearg på mig för det här. MEN, jag har rätt till min åsikt. Och detta är min! jag tänker inte jamsa med och nicka med ett fejkat leende när folk pratar om det. Sorry, nopp, nej! Det finns självklart saker med detta som är bra och som säkert fungerar men det börjar spåra ur rejält för en del.
Det har gått till överdrift detta!!!


Och till genuskärringarna på skolan:





Kommentarer
Postat av: lindah

Nej det är inte viktigt att tjejer ska leka med bilar och killar ska leka med dockor. Det som är viktigt är att ALLA barn ska ha lika möjligheter att leka med det dem vill! Det är det som är genus för mig.

Tex mina killar ska ha samma rättigheter att leka med dockor om dem vill det. De ska inte bli behandlade annorlunda eller sett konstigt på om de vill ha en hello kittymössa på sig. De ska bli behandlade precis som en tjej som har en hello kitty mössa.



Det handlar itne om att förvägra tjejer att få ha hello kitty har det handlar om att öppna ögonen och låta alla få ha hello kitty OM DE VILL.



Det är iallafall genus för mig och jag kan i min lilla värld absolut itne fatta hur någon kan vara mot detta och då även mot genus



Nej nu tror jag att jag måste blogga om detta hahaha.



Ha en fin dag :-) Kika in i tråden snart var länge sedan

2012-01-24 @ 17:24:46
URL: http://grodfamiljen.se
Postat av: Kristin

Som jag skrev i din blogg. Genus för dig är ju av en lite sundare syn. Men så är det inte för många nuförtiden. sen är jag inte emot genus. jag är bara jäkligt trött på all överdriven hysteri om det.

2012-01-24 @ 22:41:50
URL: http://ekens.blogg.se/
Postat av: therese

Tack för att någon skriver ner vad jag känner ang genus. Jag bor i utomlands med 3 barn, här så är inte genus lika uppmärksammat som.i Sverige, men varje gång folk börjar prata så blir jag så förvirrad, varför är det fel att vara flicka resp pojke. Vi här två flickor o en pojke och det är stor skillnad på deras sätt och vad som intresserar dom. Som du även skriver, ibland känns det mer som att föräldrarna är mer intresserade av att lilla Kalle ska ha klänning en dag o lilla lisa ska ha bruna kläder o spidermanmötta....

2012-01-25 @ 07:41:20
Postat av: Genushäxan

Och varför ska inte män få vara män och klå upp sin kärring då och då och varför ska inte män få vara män och få lite mer i lön och varför ska inte pojkar få vara pojkar och bete sig hur som helst så att de får sämre betyg och löpa typ hundra gånger så stor risk att hamna i fängelse. Ja minsann, genus, fy fan!

2012-01-25 @ 22:26:59
Postat av: Kristin

Hoppsan! Någon spårade visst ur och överdrev en smula ;-)

2012-01-26 @ 18:31:46
URL: http://ekens.blogg.se/
Postat av: Genushäxan

Överdrev?

Fakta: Väldigt många män slår sina sambos/fruar. En kvinna i veckan dör av detta i Sverige.

Fakta: Kvinnor har bara 92% av mäns löner, när de gör samma typ av jobb. Totalt är det ännu lägre.

Fakta: Pojkar får sämre betyg än flickor i alla ämnen utom idrott och hälsa.

Fakta: Det sitter betydligt fler män i våra fängelser än kvinnor. Detta trots att inte tillräckligt många straffas tillräckligt hårt för den första punkten.

Den som tror att det har med någonting annat än genusstrukturer i vårt samhälle att göra har inte tänkt så långt. Men det är ju MIN åsikt./Sofi

2012-01-26 @ 23:06:53
Postat av: Eken

Jo jag förstod att det var du Sofi ;-)

Fast jag tror knappast det hjälper att slänga på sina pojkar en klänning och nagelack för att få bort det faktiskt. Att avköna sina barn är inte den rätta metoden. Dom jag är less på är dom som överdriver saken. Inte det sunda förnuftet Jag har min åsikt och du har din. Vi får vara överrens om att inte vara överrens helt enkelt :-) Ses imorrn på festen! :-)

2012-01-27 @ 07:51:49
Postat av: Eken

Just ja! Fakta: Det finns förmodligen lika många eller nästan iallafall, kvinnor som slår sina män. TÄNK om det är genushäxor som uppfostrat sina flickor till att bli mer som män. Och därför slåss dom. Hur löser vi den biten? ;-)

2012-01-27 @ 13:31:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0