LCHF

Satt och kikade lite idag på det här med LCHF. En viss diet som innebär att man inte ska äta kolhydrater alls. Men däremot får man stoppa i sig hur mycket fett man vill.  Känns lite knepigt att man inte får äta frukt....Men grädde får man äta i mängder. :-/
Inte att jag har några planer på att banta nu om någon tror det! Men lchf säger många är ett bra sätt att må bättre på. När man kommit över den värsta kolhydratavgiftningen så säger dom att man inte ska bli lika trött längre. Man mår bättre helt enkelt. Skulle inte vara helt fel å få vara lite piggare med tre barn runt sig......

Kikade iallafall lite på recept. Och det är ju riktigt goda grejjer! Man får äta kött i mängder. Och massa goda såser med grädde :-) Maten innehåller alltså mycket ägg, grädde och creme fraische.
Däremot så är ju den stora stora sorgen att inte få äta frukt eller bröd! Och just dom två grejjerna ÄLSKAR jag ju!
Äta äggröra, skinka och bacon till frulle är ju inget jag drömmer om direkt..... Och lchf dieten är ingen diet man går ner i vikt av fort. Det är en livsstill för att må bättre i kroppen och det tar en jäkla tid tydligen. Lunch och middag grejjar jag lätt. Men att inte få äta yoghurt och smörgås!!!

Provade iallafall ett lchf recept idag på kålpudding. Supergott bidde det. Jag åt sallad till medan grabbarna fick potatismos till sin mat. Men sen var jag ändå tvungen å slaffsa i mig vattenmelon ikväll. hihi
Ah vi får se hur det blir sen när man fött barn klart. Kanske provar på´t iallafall.

Dagen har iallafall varit fullerulle.

Lämna Theo på dagis
Jobbat
Hämtat Theo på dagis
Lagat kålpudding
plockat undan disk
Duschat Theo
Nattat Rasmus
Packat Rasmus gympakläder
Lagt fram kläder åt Rasmus för imorgon
lagt fram klädet år Theo för imorgon
Packat min matlåda och gjort smörgåsar
Gjort 3 st äppelpajer
Gjort välling inför natten till Theo
Duschat

Nu är kl strax efter 21 och jag har precis satt mig ner. Och snart är det sängdags antar jag......  Rätt skönt ändå att man fått lite uträttat :-P


Kommentarer
Postat av: Kärstin

Vi tokdissade LCHF på utbildningen, argumenten verkade inte hålla i längden. Men...har hört/läst folk som tycker den är kanon! Så...jag är splittrad.

2010-09-21 @ 22:28:18
Postat av: Sofie/kostrådgivare

Kolhydrater är viktigt för kroppen eftersom det är det bästa bränslet. Äter man inte dess så måste kroppen och hjärnan gå på reservbränsle och det håller inte i längden. Hjärnan blir slö. Eftersom detta sätt att äta inte har "funnits" så länge så kan ingen säga hur kroppen egentligen påverkas. Men använder man sunt förnuft så borde man se att det inte är så bra för kroppen. Med all denna feta mat så skulle jag gissa att på sikt så kommer blodfetterna att öka och att man kommer få brist på vitaminer och immunförsvaret kommer nog också att ta stryk..

Bättre att äta långsamma kolhydrater och kanske lite mindre mängd och mera protein. Långsamma kolhydrater håller sockersuget och hungerattacker borta..

2010-09-22 @ 15:04:23
Postat av: Sofie

Titta bara på USA, världens fetaste land, där dom äter ägg och bacon till frukost!

2010-09-22 @ 15:12:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0