Sånna här gånger funderar jag på varför jag betalar....

Det är just sånna här gånger som idag jag tar en allvarlig funderare på varför jag i helv*te betalar pengar till Svenska kyrkan. När dom ändå inte ger en den hjälpen man vill ha.

För några dagar sedan skickade jag ett mail till min församling som är staffans församling. För att ordna med präst till vår vigsel om 9 månader. Alltså 9 månader i förväg. DET kallar jag att vara ute i god tid.
Idag blev jag uppringd av dom och möttes av:

Bitterfitta: Ja hej det var från staffans församling. Jag har fått ett mail här från dig om att ni vill viga er hos oss.
Jag: Ja precis. Fast vi har bokat soldathemmet för att vigas men vill boka en präst från er eftersom ni är vår församling.
Bitterfitta: Ja du vet, den helgen är det konfirmationshelg så det går inte.
*tystnad...............*
Jag: Jaha... Men ni är ju vår församling och NÅN präst har ni väl?
Bitterfitta: Ja två eller tre präster är ju upptagna med konfirmanderna och den fjärde är säkert på semester.
Jag: Men du, nu är jag ju ute i väldigt god tid för att boka här. Ni måste ju kunna göra något. Hur ska jag göra annars?
Bitterfitta: Ja du kan ju ringa till mig i början av nästa år, eller semestrarna lägger vi igentligen inte förrän i mars. Så då vet vi kanske.
Jag: Men om vi ska gifta oss 2 juni är det lite sent å skicka ut inbjudningar i slutet av mars!!
Bitterfitta: Ja tyvärr, jag kan inte hjälpa dig någe mer än så.

Jag avslutade samtalet med att tala om för henne att om vi inte fick kontakt med någon präst inom en vecka skulle jag vända mig till någon annan och då var det dom som fick stå för notan.
Och svaret jag fick var ett syrligt "jahadu, det får vi se hur det blir med den saken".

Jag bara stod och gapade när jag lagt på luren... Är det såhär det är nu alltså? Jag trodde präster jobbade med att viga, begrava, döpa och konfirmera. Och gifter inte dom flesta sig just på sommaren??!!
Och det allra viktigaste, ska man verkligen bli bemött på det sättet när man ringer om en vigsel?
Det liksom tog andan ur mig och magin försvann lite.....
Jag trodde väl aldrig i livet att få tag i en präst som ska viga oss skulle vara ett problem. Men men... nu står vi här. får se om något händer inom några dagar annars är det bara å börja jaga präst då.

Det roliga är ju att det hade ju inte spelat någon roll hur tidigt jag var ute med att boka. Hon hade ju gett samma svar ändå. Och väntar jag till mars törs jag lova att allt är bokat redan när jag ringer. :-/
Tröttsamt detta.....


Kommentarer
Postat av: Kristin N

Jo det är ju just det. Dom jobbar med att konfirmera också. Importera en prälle från en församling där kidsen väljer knark och hembränt istället för konfirmation säger jag! Kanske sjukhuspräst? Där finns väl inga korfirmander?

2011-08-30 @ 14:07:45
Postat av: cattis

äh skitsnack! de är väl fan inte upptagna dygnet runt allihopa. vilken idiot. skriv till dem igen och berätta om den där kärringen och hennes bemötande. du kan ju skicka med en dildo till kärringen också så kanske hon inte är så sur sen...

kan ni inte byta församling? eller ha borgerlig vigsel?

2011-08-30 @ 20:03:24
Postat av: cattis

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=640992

skriv och fråga där om det är sant att man inte kan boka upp en prälle under konfirmationshelgen.

2011-08-30 @ 20:05:09
Postat av: Sofie

När vi skulle boka präst spelade det ingen roll vilken församling vi hörde till. Varken vid dopet eller vigseln. För jag tillhör Hudiksvall och vi döpte i Rogsta och gifte oss i Bjuråker. Och det gick hur bra som helst att ta präst från Hudik till dopet och från Bjuråker vid vigseln. Absolut inget konstigt! Behövde inte betala något heller! (endast för lokalen då det inte var kyrkans, utan en stiftelse!)

Låter konstigt om ni inte kan få någon annan!!!

2011-08-30 @ 20:38:34
Postat av: Kristin N

Gifte ni er i Bjuråker Sofie? Det skulle jag också vilja göra.

2011-08-30 @ 21:57:19
Postat av: Sofie

I Strömbacka kapell blev det :)

2011-08-31 @ 13:01:07
Postat av: Kristin N

Aha, det måste varit vackert. Mina föräldrar är ifrån Bjuråkerstrakten så det vore fint att gifta sig där...

2011-08-31 @ 22:24:42
Postat av: Kristin

Då tycker jag ni ska gifta er där ;-)



Cattis: Det där med dildo va ingen dålig idé. tror hon skulle behöva´t :-P

2011-09-01 @ 08:34:15
URL: http://ekens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0